Tuesday, March 11, 2014

"Pølser i slips"

Igjen har jeg fått spørsmål om mat - denne gangen "pølser i slips", som vi har hatt med på tur noen ganger.

Pølser i slips er så enkelt som innbakte pølser. Ofte lager vi bål og tar med pinnebrøddeig, og denne snurrer vi også gjerne rundt pølsene. Noen ganger det ikke  er praktisk eller lov å brenne bål. Som i går: to babyer i meis/ergobaby, to voksne og 3 turbotroll. I overkant slitsomt å bære ved og passe krabbende babyer samtidig som man administrerer spiddepinner og veileder pølsesteiking. Slike dager er det helt innafor å ta med seg, nettopp: pølser i slips.

Jeg lager deigen slik (denne deigen egner seg forøvrig best i steikeovn og IKKE til pinnebrød. Oppskrift på verdens beste pinnebrød, finner du her.):

6dl hvetemel
3dl havregryn
3dl lunket vann
litt salt
litt olivenolje
1/2 pakke gjær
1 pk grillpølser (her i huset er kylling/kalkun en favoritt, så kan man mene hva man vil om det ...)

Løs opp gjær i vannet, elt inn salt, olje og mel. Heves i dampovn, 30min (eller på benken om du ligger litt etter i kjøkkenutviklinga).

Del pølsene i to og deigen i 20 like store emner. Trill deigemnene til små, tykke pølser (eller slips, om du vil), og snurr disse et par runder rundt pølsene. Settes i ovn på 40 grader og etterheves i ca 10 min. skru så opp på 200 og stek videre i sånn ca en stund (15min eller noe), til de ser fine og nystekte ut.

Om du pakker dem i håndkle og deretter i en pose (eller aller helst i en kjølebag), holder de seg lunkne uten å bli fuktige og ekle.


No comments:

Post a Comment