Monday, March 3, 2014

Det var den GRAUTEN ...

Jeg har fått noen forespørsler på oppskriften til byggrynsgrauten jeg har skrytt slik av. Nå er det slik at oppskrifter lett blir litt sånn ca...men jeg skal prøve å gjengi en "meg og ungene" mengde. 3 voksne altså, gutta spiser som hester.


2 dl byggryn legges i rikelig kaldt vann over natta. (Eller ikke. Jeg glemmer det stort sett alltid. For å være ærlig: den blir kliss lik, må kanskje kokes noen minutter ekstra. Om vitaminer og mineraler, som det er flust av i bygg, er like tigjengelig uten bløtlegging, vet jeg ikke.)
Kok bygg i ca 1 liter melk i 25-45 min. (Altså: jeg tar ikke tida. Kok til gryna er ganske møre og det begynner å tykne.)
Tilsett, tja, et par never havregryn og kok videre i et par minutter til.
Rør inn en liten ts salt, 1ss honning og litt vaniljesukker....en spiseskje, kanskje?

Serveres med kanel og smørøye... eller frukt og bær. 

Nyt!

*se for deg et fristende bilde her*

No comments:

Post a Comment