Sunday, March 30, 2014

Hello Kitty-vafler mot grønnsaksnekt?

I dag har far i huset planer om å lage middag. Det innebærer mye googling, mor-kommer-til-unsetning, enorme mengder oppvask og lite barnevennlig mat servert godt over sengetid. Maten pleier å smake eksepsjonelt godt, det skal sies. (Jeg gleder meg, håper på servering før midnatt.)

Hadde jeg lest dette før jeg hadde barn over 2 år, hadde jeg umiddelbart tenkt: "Barnevennlig mat? for noe tull! Barn spiser det de blir servert, om de bare oppdras riktig.". Jaudå! Nå skal det sies at når jeg sier barnevennlig mat, mener jeg mat mine barn liker. Det er ikke nødvendigvis at det er det samme som andres barn spiser. Jeg har en gutt som elsker sushi, stramme oster, kippers og som ønsker seg fisk til middag HVER DAG. I alle varianter. Eldstemann spiser ikke noe av det overnevnte, og skal helst ha så grove brød at de er paddeflate og steintunge fordi de ikke har noe hvete å heve på, helst helt uten pålegg. Han HATER nugatti. Begge elsker grønnsaker. Stort sett. Når de ikke har en uke hvor de hater grønnsaker. Jeg kunne selvsagt tenkt at dette er noe vi har lykkes med å lære dem, men seriøst? Jeg er da ikke almektig heller. Her går matinnlæringen på lykke og fromme, for å være ærlig.

Men neida, så i dag skulle gutta boys få litt "barnevennlig mat" til middag. En sen middag etter søndagstur og mor var sliten og inspirasjonsløs. "Hva vil dere ha?" Jeg angret i det spørsmålet var stillt. Så for meg krav om hjemmebakt pizza eller innbakte pølser eller annet tidkrevende tull. Hva de ønsket seg (forunderlig nok var de enstemte)? Penne med ketchup (sa du barnemat?) og grønnsaksvafler! Det kan selv en søndagskveldsliten mamma gå for.

Grønnsaksvafler er en hit som kommer i utallige varianter i heimen. Den trumfer grønnsaksnekt selv på en dårlig onsdag, og ved en anledning spurte mellomtroll om å få det til barnetv en lørdag. Her er det uante muligheter for å putte i de små håpefulle alskens underlige grønnsaker, og samtidig få dem til å tro det er lørdagsgodt på middagsmenyen. I dag ble det "Hello Kitty" (eller "pink panter" for gutter som ikke er i kontakt med sitt feminine seg).

Dagens oppskrift:
1 middels potet
2 middles store gulrot
1 eple
1 rødbete (Eller "hello Kitty", om du vil:-))
Grønnsakene raspes. Klem ut det du klarer av vann og ha det over i en bolle.
Bland inn 2 egg og ca 20g smeltet smør (eller andre varianter av fett, vi sverger til "rene" produkter og foretrekker ekte smør).



Du kan selvsagt variere i det uendelige her, men det er viktig å ha nok egg. Er mengden grønnsaker større enn jeg har brukt her, øker jeg til 3 egg, da det ikke er noe annet som binder vaflene sammen;-) Et godt tips er å bruke litt hvitløk (søtsmaken får de fleste til å nyyyyte) og friske urter. Tilgangen på ferske rødbeter er varierende, jeg bruker ofte kålrot eller bare mer av gutrot og potet. Selvsagt kan man finhakke/raspe både brokkoli, blomkål, løk, paprika eller sellerirot også. Her setter bare fantasien og utvalget på din lokale Kiwibutikk grensene!

Denne oppskriften gav 6 vafler, som 2 gutter halset ned nesten rubbel og bit av. Bare 1 hjerte var igjen. En god porsjon grønnsaker, ok med proteiner (og egg er jo gull som både kilde til protein og vitaminer) og litt fett.

Bakdelen er at grønnsaksvafler ikke er så SoMe-vennlige. Det er liksom ikke noe som flyter lekkert utover i vaffeljernet og de er litt porøse. Heldigvis trumfer smak og det faktum at det heter noe med -vaffel, utseende her i huset.


Hvordan er det med deg? Har du kids som alltid spiser akkurat det de får servert, sånn uten å mukke?


No comments:

Post a Comment