Saturday, May 17, 2014

Pinnebrød på nasjonaldagen

Det har vært stille fra denne kanten lenge. Forklaringen på DET skal du få en helt annen gang. Snart. Håper jeg.

I dag har vi feiret 17.mai. En strålende dag, fra ende til annen. Strålende sol, gjennomsnittlig ett nedsmelt i timen (og med tre troll, ute på eventyr, bunad, istilgang ...vel, man kunne forvente langt mer), gode venner på grillings og bare velstand. Håper inderlig at de fleste sitter hjemme med samme godfølelsen etter denne dagen!

Nå er det ryddet etter festlighetene. Oppvaskmaskina durer, 2 av 3 sover, en er i byen og ser fyrverkeri med pappa. Jeg er godt i gang med forberedelsene til i morgen. Vi skal beise på hytta. Med 3 barn, og det krever sitt. Selvsagt blir jeg og ungene og gå på tur mens pappa'n får fred til arbeid. Middagen blir pølser i slips-men som pinnebrød stekt i bålpanne denne gang. Det krever lite forberedelser og er dobbel bonusmat. Man får nemlig dessert også! 

Jeg har verdens beste pinnebrøddeigoppskrift. Synes jeg da, og det er jo jeg som bestemmer. Den oppsto egentlig ved at jeg leste feil i oppskrifta i "uteboka" (fantastisk, forresten, boka anbefales!). Ofte har jeg havregryn i, men denne gangen ble det loff, gitt.

VERDENS BESTE PINNEBRØDDEIG:
5kopper mel
Litt salt
Litt bakepulver
Ca 50g smør eller margarin
1kopp vann/melk (litt av hver)

Bland det tørre, så smuldrer du inn smør og knar inn melk/vann. Jeg pleier å lage deigen i en tupperboks med godt lokk. Da kan den rett i sekken uten mer oppvask og styr.

Ute på tur, får barna små emner som de snurrer rundt pølsene før de griller. Veldi stas!

Jeg lovte dessert også: ta med en liten boks med sukker og kanel blandet, og litt smør. Trill resten av deigen til tynne pølser. Legg disse i designprisene igjen og hell over sukker og kanel. Rist litt/bland godt. Gni smør på spiddepinnene, "snurr" deigen rundt pinnen og grill på bålet. Deilig!

Pinnebrød kan varieres uendelig (nesten). Hva er din favoritt?

No comments:

Post a Comment